Obstipatie

Obstipatie, hoe vervelend is dat! Een van de kwaaltjes die je tijdens je zwangerschap tegen kunt komen, maar waar je gelukkig ook weer tips voor hebt om er van af te komen.

Hoe ontstaat obstipatie tijdens je zwangerschap?
De hormonen gieren door je lijf tijdens je zwangerschap. Een van die hormonen is progesteron. Progesteron zorgt onder andere voor de verslapping van spieren, waaronder ook de verslapping van spieren in de darmwand, waardoor deze minder goed kunnen samentrekken en de peristaltiek vermindert. Hierdoor duurt het langer voordat de ontlasting je darmen gepasseerd heeft en heeft je lichaam meer tijd om er water uit te halen. Hierdoor kan obstipatie ontstaan. (Gynaecologie mmc, 2015).

Hoe kom je er weer van af?
Er zijn talloze medicamenteuze middeltjes om obstipatie op te lossen, maar hier hoef je, zeker in het begin, echt geen gebruik van te maken. Er zijn verschillende andere manieren om je darmen een handje te helpen, die ook prima bruikbaar zijn buiten je zwangerschap!

Vezels eten
Zoals eigenlijk iedereen wel weet is het eten van vezels bij obstipatie heel belangrijk.
Veel groenten (donkere bladgroenten, bonen) en fruit (met schil) en volkoren producten. (Voedingscentrum, s.a.; Gynaecologie mmc, 2015).

Veel drinken
Als je te weinig drinkt (minder dan 2 liter) kan dit er voor zorgen dat je ontlasting nog harder wordt. Voldoende vocht zorgt er voor dat je ontlasting soepeler is. (Voedingscentrum, s.a.; Gynaecologie mmc, 2015).

Beweging
Zorg dat je ook tijdens je zwangerschap blijft sporten! Dit is goed voor jou en je kindje. Tevens houdt dit je darmen in werking. (Voedingscentrum, s.a.; Gynaecologie mmc, 2015; Mind & Motion, 2013).

Negeer de aandrang niet
Als je moet, dan moet je. Zorg ervoor dat je de drang niet uitstelt, want hoe langer je ontlasting in je darmen blijft, hoe meer vocht er uit je ontlasting gehaald wordt en hoe harder het wordt. (De gezondheidswinkel, 2014)

Lijnzaad
Lijnzaad wordt ook wel vlaszaad genoemd. Vlaszaad werd goed laxerend. Pak een glas kokend water, leg er een eetlepel lijnzaad in, laat dit 12 uur trekken, voeg er voor de smaak wat aan toe (citroensap, honing etc.) en drink het voor het slapengaan op. (Mens en gezondheid, 2015).

2 kiwi’s op de nuchtere maag
Het eten van 2 kiwi’s op een nuchtere maag zorgt er ook vaak voor dat je darmen de ontlasting toch weer kunnen lozen. (Santura, s.a.)

Psylliumvezels
Te koop in natuurwinkels. Een eetlepel in een glas water/vruchtensap, goed roeren en opdrinken, 1 – 3 keer per dag. Werkt uitstekend. Hierbij is het extra belangrijk om goed te blijven drinken (2-3 liter), aangezien de psyllium anders te veel vocht mee naar buiten neemt. (Roosgoesgreen, 2015; Santura, s.a.)

Pruimen
In pruimen zit een stoelgang bevorderend suiker. Niet te veel pruimen eten, want het begint pas na een paar uur te werken. (Wikihow, s.a.)

Conclusie
Obstipatie is heel vervelend, maar voordat je het klusje van je darmen overneemt door medicatie te gebruiken, zijn er nog verschillende huis, tuin en keukenmiddeltjes die ook zeer goed helpen!

Frank de Kleine @Flickr.jpg
Bron: Frank de Kleine @Flickr

Bronnen
De gezondheidswinkel (2014)
Gevonden op het internet op 6 december 2015 via http://www.degezondheidswinkel.be/blog/constipatie-benadeling-10-manieren-om-verstopping-te-verhelpen

Gynaecologie MMC (2015)
Gevonden op het internet op 6 december 2015 via http://gynaecologie.mmc.nl/verloskunde/zwangerschap/vervelende_maar_onschuldige_klachten

Mens en gezondheid (2015)
Gevonden op het internet op 8 december 2015 via http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/natuurgeneeswijze/91254-constipatie-natuurlijke-behandeling.html

Mind & Motion (2013)
Gevonden op het internet op 6 december 2015 via http://www.mind-motion.nl/tips/50-zwangerschap-en-sporten

Roosgoengreen (2015)
Gevonden op het internet op 6 december 2015 via http://www.roosgoesgreen.nl/voeding/van-mond-tot-kont-wat-je-ontlasting-je-kan-vertellen-over-je-gezondheid/

Santura (s.a.)
Gevonden op het internet op 8 december 2015 via http://santura.nl/algemene-artikelen/127-obstipatie

Voedingscentrum (s.a.)
Gevonden op het internet op 6 december 2015 via http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/verstopping.aspx

Wikihow (s.a.)
Gevonden op het internet op 6 december 2015 via http://nl.wikihow.com/Obstipatie-snel-en-natuurlijk-verhelpen

Advertenties

3 gedachtes over “Obstipatie

  1. Hoi!  Ik vroeg me af of je ook tips hebt voor het weer op gang  laten komen van de ontlasting na de bevalling. Duurt bij mij vaak erg lang en ik voel de aandrang dan niet goed meer… Benieuwd wat je dan kan doen, naast onderstaande tips!  groetjes, Heidi

    Like

    1. Hallo Heidi,
      Ook na je bevalling is het belangrijk om goed te drinken. Tevens is het belangrijk om er de tijd voor te nemen en gewoon eens op het toilet te gaan zitten (om de 2 à 3 uur, ook om te plassen, want die aandrang kan soms ook missen) om te kijken of er al iets komt, bijvoorbeeld nadat je al weer wat windjes hebt gehad. Wat kan helpen is een krukje onder je voeten te zetten, zodat je darmen geen bocht meer maken en je ontlasting er gemakkelijker uit kan komen. Je mag ook rustig aan in je kraamweek beginnen met bekkenbodemoefeningen. Hiervoor hoef je niet 100% van je kracht te gebruiken. Begin bijvoorbeeld met 50%.

      Warme groet,
      De Kritische verloskundige

      Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s