Bloedverlies in het eerste trimester

Bloedverlies in het eerste trimester komt regelmatig voor. Gemiddeld 20% van alle zwangeren krijgt hiermee te maken. (24 baby, s.a.; LUMC, 2007) Bloedverlies is altijd schrikken, aangezien je dit meestal gelijk associeert met een miskraam. Toch hoeft dit niet zo te zijn. De helft van alle zwangeren met bloedverlies in het eerste trimester heeft een goede zwangerschap. De andere helft maakt helaas wel een miskraam door. Wat kunnen de oorzaken zijn van bloedverlies in het eerste trimester?

Onschuldig
In veel gevallen is er sprake van onschuldig bloedverlies. Dit bloedverlies stopt vanzelf. (LUMC, 2007)

Rectaal bloedverlies
Het is altijd belangrijk om even bij jezelf te ontdekken waar het bloedverlies vandaan komt. Is het werkelijk vaginaal bloedverlies of zou het ook rectaal bloedverlies kunnen zijn? Rectaal bloedverlies kan namelijk bijvoorbeeld optreden bij aambeien. Dit heeft geen effect op je zwangerschap. (Geboortecentrum PUUR, 2016).

Contactbloeding
Tijdens je zwangerschap zorgen hormonen ervoor dat de baarmoederhals extra doorbloed wordt. Hierdoor is de baarmoederhals gevoeliger en kun je een contactbloeding krijgen. Dit kan bijvoorbeeld ontstaan na gemeenschap, na persen bij obstipatie, hoesten of inspanning. Ook dit is onschuldig bloedverlies dat geen effect heeft op het verloop van je zwangerschap. Het gaat vaak om wat bloedverlies bij het afvegen of een beetje bloedverlies in je ondergoed. Meestal gaat het snel over in bruinige afscheiding en stopt de bloeding daarna vanzelf. (Geboortecentrum PUUR, 2016; LUMC, 2007).

Innestelingsbloeding
De bevruchte eicel gaat zich innestelen in het dik geworden baarmoederslijmvlies. Hierbij kan een bloedvaatje geraakt worden, waardoor er een innestelingbloeding ontstaat. Dit bloedverlies kan heel verschillend zijn, maar is altijd minder dan een menstruatie. Deze bloeding vindt niet bij iedereen plaats, maar als deze plaats vindt is dat tussen de 4e en 6e zwangerschapsweek (6-12 dagen na de bevruchting). (24 baby, s.a.a; Geboortecentrum PUUR, 2016).

Buitenbaarmoederlijke zwangerschap (Freya, 2002)
Een buitenbaarmoederlijke zwangerschap kan ook gepaard gaan met bloedverlies. Bij een buitenbaarmoederlijke zwangerschap nestelt het vruchtje niet in de baarmoeder, maar er buiten, bijvoorbeeld in de eileider. Dit gaat gepaard met verschillende klachten. Deze klachten kunnen al vroeg in de zwangerschap ontstaat, maar ook pas na enkele weken. Meestal ontstaan de klachten tussen de 5e en 12e week. De meest kenmerkende klachten:
– Pijn aan één kant van de buik.
– Bloedverlies.
– Uitstralende pijn naar de schouder of bovenbenen.
– Misselijkheid/braken.
– Loze aandrang (gevoel hebben ontlasting te krijgen, maar dit lukt niet.)
– Neiging tot flauwvallen
Mocht je een van deze klachten herkennen, bel dan altijd je verloskundige of gynaecoloog.

Miskraam
De helft van alle zwangeren met bloedverlies tijdens het eerste trimester krijgt een miskraam. Dit is ongeveer 10% van alle zwangeren. De eerste tekenen van een miskraam zijn meestal vaginaal bloedverlies en menstruatieachtige krampen. Soms nemen de zwangerschapssymptomen spontaan af. Meestal treedt de miskraam daarna spontaan op. Het bloedverlies wordt in de dagen daarna heviger en er ontstaat meer buikpijn. Het bloedverlies kun je vergelijken met de hoeveelheid van een hevige menstruatie. Soms verlies je ook stolsels. Zodra je het vruchtje verliest, nemen de krampen en het bloedverlies geleidelijk aan af. (De verloskundige, s.a.)

De verloskundige bellen
Bloedverlies is nooit leuk en altijd schrikken. Ga voor jezelf na of het mogelijk een duidelijke oorzaak is, bijvoorbeeld aambeien of obstipatie. Meld het overdag en bij twijfel wel altijd even aan de verloskundige. Zij kan je verhaal aanhoren en je meestal wel een idee geven of het onschuldig bloedverlies lijkt of dat het meer in de buurt komt van een miskraam. Afhankelijk daarvan kan zij met je meekijken hoe ze het bloedverlies kunnen opvolgen.

Wanneer moet je zeker bellen? (De verloskundige, s.a.a)
– Veel bloedverlies: meer dan een hevige menstruatie.
– Onwel worden.
– Koorts (boven de 38 graden).
– Ongerustheid.

Conclusie
Wanneer je bloedverlies hebt, mag je altijd je verloskundige bellen. Zij kan met je meedenken wat de oorzaak van dit bloedverlies is en eventueel een beleid voorstellen. Meestal vindt het bloedverlies plaats rond 5-6 weken zwangerschap. Dit is een hele lastige periode. Op de echo kunnen we dan namelijk meestal nog geen hartje zien kloppen, waardoor we je niet altijd gerust kunnen stellen. Soms duurt het dus even voordat je weet of je een goede zwangerschap doormaakt of niet.

Youtube.jpg
Bron: youtube.com


Bronnen

24 baby (s.a.)
Gevonden op het internet op 12 juli 2016 via http://www.24baby.nl/zwanger/miskraam/bloedverlies-zwangerschap/

24 baby (s.a.a)
Gevonden op het internet op 12 juli 2016 via http://www.24baby.nl/zwanger-worden/van-eicel-tot-embryo/innesteling/

De verloskundige (s.a.)
Gevonden op het internet op 12 juli 2016 via http://deverloskundige.nl/miskraam/tekstpagina/24/begin-van-een-miskraam/

De verloskundige (s.a.a.)
Gevonden op het internet op 12 juli 2016 via http://deverloskundige.nl/miskraam/tekstpagina/26/contact-verloskundige/

Geboortecentrum PUUR (2016)
Gevonden op het internet op 12 juli 2016 via http://www.geboortecentrumpuur.nl/bloedverlies

LUMC (2007)
Gevonden op het internet op 12 juli 2016 via
https://www.lumc.nl/patientenzorg/patienten/patientenfolders/miskraam-bloedverlies-eerste-maanden-zwangerschap

De sauna

Hoe zit dat nou eigenlijk met de sauna. Mag dit nu wel of niet tijdens je zwangerschap? En waar moet je op letten?

Wel of niet?
Of je beter wel of niet naar de sauna kunt gaan tijdens de zwangerschap hangt af van je saunabezoekjes voor de zwangerschap en je termijn.

Voor de 12 weken
Gedurende de eerste 12 weken van je zwangerschap kun je de sauna beter vermijden. Dit is een kwetsbare periode, waarin de organen van je kindje worden gevormd. Een te hoge temperatuurstijging van je lichaam, kan effect hebben op de ontwikkeling van je kindje. (Mama en zo, s.a.; NHS, 2016)

Na de 12 weken
Indien je voor je zwangerschap regelmatig naar de sauna ging en je nu verder een goede, probleemloze zwangerschap doormaakt (zonder complicaties zoals bijv. een te hoge bloeddruk), mag je gerust de sauna blijven bezoeken, maar wel met enkele aanpassingen. Wanneer je voor je zwangerschap vaak gebruikt maakt van de sauna is je lichaam gewend aan de temperatuursveranderingen en de hitte die gepaard gaan met de sauna.

Mocht je tijdens je zwangerschap voor het eerst naar de sauna willen, kun je dit beter niet doen. Je lichaam is dit niet gewend en kan zo je eigen lichaamstemperatuur niet optimaal regelen. Het kan de hitte niet goed kwijt. Zo heb je kans dat je kindje een te hoge temperatuur krijgt, wat voor schade kan zorgen. (Veluwse bron, 2016)

Voordelen
Er zitten ook wel degelijk voordelen aan een saunabezoek voor een zwangere. Een sauna kan zorgen voor meer ontspanning. Je verliest vocht tijdens je saunabezoek en daarmee dus eventueel het teveel aan vocht dat je vasthoudt. Tevens is een saunabezoek goed voor de bloedsomloop. (Veluwe bron, 2016a)

Aanpassingen (Veluwse bron, 2016; Ouders van nu, 2016)
Toch kun je niet zomaar genieten van je saunabezoek zoals voor je zwangerschap. Er zijn wel een aantal aanpassingen nodig om het saunabezoek veilig te houden.

Doen
– Ga maximaal 10 minuten genieten van de sauna. Hierdoor stijgt je lichaamstemperatuur maximaal 1 graad.
– Kies voor sauna’s met een lagere temperatuur
– Luister naar je lichaam. Als het niet goed voelt, ga er dan direct uit.
– Neem geen dompelbad of ijskoude douche nadien. Dit zorgt voor te grote temperatuurschommelingen. Neem een lauwe douche of bad.
– Drink goed!

Niet doen
Kies niet voor de sauna’s met hoge temperaturen (90 graden).
– Ga niet voor de eerste keer in een sauna tijdens je zwangerschap.
– Niet langer dan 10 minuten.
– Ga niet naar de sauna tijdens de eerste 3 maanden van je zwangerschap.

Infraroodsauna
De infraroodsauna mag je gedurende je hele zwangerschap niet gebruiken in verband met de straling. (Veluwse bron, 2016)

Conclusie
Indien je niet voor de eerste keer naar de sauna gaat tijdens je zwangerschap en je gebruik maakt van enkele aanpassingen, kan een sauna zelfs voordelen opleveren tijdens je zwangerschap!

Pixabay.jpg
Bron: Pixabay

Bronnen

Mama en zo (s.a.)
Gevonden op het internet op 12 juli 2016 via http://www.mamaenzo.nl/zwanger/doen-of-laten/sauna-zwangerschap
NHS (2016)
Gevonden op het internet op 12 juli 2016 via http://www.nhs.uk/chq/Pages/2402.aspx?CategoryID=54
Ouders van nu (2016)
Gevonden op het internet op 12 juli 2016 via http://www.oudersvannu.nl/zwanger-zijn/13-weken/vakantie-vrije-tijd/vrije-tijd/sauna-tijdens-zwangerschap/

Veluwse bron (2016)
Gevonden op het internet op 12 juli 2016 via https://www.veluwsebron.nl/info/zwangerschap-en-sauna/

Veluwse bron (2016a)
Gevonden op het internet op 12 juli 2016 via https://www.veluwsebron.nl/info/zwangerschap-en-sauna/voordelen-van-een-saunabezoek/

Niet doorslapen

Een van de meest gestelde vragen aan kersverse ouders is toch wel of hun kindje al doorslaapt of niet. Het is bijna gek als je kindje niet zo snel mogelijk doorslaapt en jou weer voorziet in je hoognodige slaap, maar wist je dat het voor een kindje eigenlijk heel normaal is om niet door te slapen?

De natuur

Dag/nachtritme
Een baby bevindt zich tijdens de zwangerschap in een continue patroon. Er is voor het kind geen sprake van dag of nacht, de geluiden en het licht blijven gelijk. Hoe kan een kindje dan na de bevalling gelijk een dag/nachtritme hebben? Niet! (Formesyn, 2015) Sterker nog een baby is neurologisch gezien nog niet in staat om te reageren op prikkels als dag en nacht. Dit ontstaat pas tussen de 2 en 3 maanden. (Van Roozendaal-Hendrikx, 2010).

Slaapritme
Bovendien slaapt een kindje veel kortere periodes dan een volwassene. (Formesyn, 2015) De langste periode van continue slaap is voor een baby tussen de 2,5 en de 4 uur. (Adair et al., 1991). Kindjes van 6 maanden kunnen gemiddeld 6 uur aan een stuk slapen. Voor baby’s is het biologisch gezien dus niet mogelijk om 8-10 uur door te slapen.

Voeding
Een kindje kreeg in de buik continue voedingstoffen binnen via de navelstreng. Deze connectie mist nu en daarmee dus ook de continue stroom van voeding. (Van Roozendaal- Hendrikx, 2010). De maag van een pasgeborene is heel klein. Hierdoor is het nog niet mogelijk om grote voedingen tegelijk tot zich te nemen en moet het kindje dus heel frequent gevoed worden. Geheel op eigen tempo kan het kindje rustig aan per voeding steeds iets meer tot zich nemen. Frequente voedingen zorgen er voor dat de bloedsuikerspiegel niet te ver daalt. Deze suikers zijn onder andere nodig voor een goede hersenontwikkeling. (Van Roozendaal-Hendrikx, 2010; Formesyn, 2015).

Het hormoon prolactine zorgt voor de melkproductie. ’s Nachts wordt er veel meer van dit hormoon aangemaakt. Nachtvoedingen stimuleren dan ook de melkproductie. Tevens zorgt prolactine (samen met oxytocine) ervoor dat de moeders na de voeding dieper en beter slapen, meer uitgerust wakker worden en minder stress ervaren. (Borstvoeding Natuurlijk, s.a.)

Nabijheid
Je kunt je tevens voorstellen dat een kindje de nacht niet gewend is. In je buik hoorde het kindje continue geluiden: je hartslag, je organen. ’s Nachts, terwijl iedereen slaapt, horen ze ineens niets meer. ’s Nachts wakker worden is vanuit dat opzicht helemaal niet gek en hoe kun je beter getroost worden dan door je ouders en voeding? De vraag naar voeding is dan ook geen gekke keuze, want voeding zorgt er standaard voor dat je ouders je aandacht en nabijheid geven. (Van Roozendaal-Hendrikx, 2010). Een kindje dat op deze manier leert dat de nacht veilig is en dat ouders altijd bereikbaar zijn, leer later makkelijker zichzelf te troosten en zien slapen niet als iets onveiligs, maar als iets prettigs. (Formesyn, 2015)

Voordelen
En ja, er zitten ook voordelen aan het niet doorslapen (Van Roozendaal-Hendrikx, 2010; Formesyn, 2015):
– Extra stimulatie van de melkproductie.
– Minder stress.
– Voor de voedende moeder betere nachtrust.
– Betere ontwikkeling in intelligentie
– Deze baby’s zijn later empatischer
– Deze baby’s zijn later minder vatbaar voor depressie

Waarom slapen sommige kindjes wel door?
Die kindjes die lijken door te slapen, zijn waarschijnlijk in staat om zelfstandig weer in slaap te vallen wanneer ze tussendoor wakker worden. (Carno et al, 2000). Soms is het ook mogelijk dat een kindje meer melk tot zich kan nemen. De opslagcapaciteit van de borsten van vrouwen kan ontzettend verschillen (van 74 tot 382 gram per borst). Een kindje met een grotere maagcapaciteit en een moeder met een grotere opslagcapaciteit kunnen er voor zorgen dat het kindje voor langere tijd voorzien is in voeding. (Kent et al, 2006).

Conclusie
Vanuit de natuur gezien zijn er dus talloze redenen om ’s nachts niet door te slapen: kindjes horen dat biologisch gezien nog niet te kunnen, het zorgt voor frequente voedingsinname en het zorgt voor nabijheid en veiligheid. Helemaal niet gek dus! Tevens zitten er goede voordelen aan voor jou en je kindje. Maak je dus geen zorgen, dit zou juist de norm moeten zijn.

Melissa @Flickr.jpg
Bron: Melissa @Flickr

Bronnen
Adair, R., Bauchner, H., Philipp, B., Levenson, S., & Zuckerman B. (1991) Night waking during infancy: role of parental presence at bedtime. Pediatrics, 87(4), 500–504.

Borstvoeding Natuurlijk (s.a.)
Gevonden op het internet op 27 juni 2016 via http://www.borstvoedingnatuurlijk.nl/Borstvoeding/Informatie_per_onderwerp/Fysiologie/Prolactine

Carno, M.A., Hoffman, L.A., Carcillo, J.A., & Sanders, M.H. (2003). Developmental stages of sleep from birth to adolescence, common childhood sleep disorders: overview and nursing applications. Journal of Pediatric Nursing, 18 (4), 274-283.

Formesyn, L. (2015) Troost: niet doorslapen heeft voordelen voor je baby. De Morgen. http://www.demorgen.be/wetenschap/troost-niet-doorslapen-heeft-voordelen-voor-je-baby-b4dca3de/N0hUV/

Van Roozendaal – Hendrikx, F. (2010) Nachtvoedingen, fysiologische en ook sociologisch? https://www.borstvoeding.com/files/Nachtvoedingen%2C%20fysiologisch-sociologisch.pdf