De navelveter

Na de geboorte wordt de navelstreng doorgeknipt, tenzij men kiest voor een lotusbevalling uiteraard. Standaard wordt bij het doorknippen gebruik gemaakt van een navelklem. Zo’n grote plastic, blauwe (of soms witte) klem, wie kent hem niet? Maar wist je dat er ook een alternatief is?

De navelstreng afklemmen
In het gunstigste geval wordt er gewacht totdat de navelstreng helemaal uitgeklopt is, waarna de navelstreng wordt afgeklemd. Aan de kant van het kindje wordt er een navelklem geplaatst en aan de andere kant een kocher. Daartussen mag (meestal) de papa, de navelstreng doorknippen. De navelstreng wordt afgeklemd, aangezien er anders een open verbinding is tussen de bloedvaten van het kindje en de buitenwereld en daardoor zou het kindje dan ook bloed blijven verliezen.

Een navelveter
Veel mensen weten het niet, maar er is een alternatief voor de navelklem, namelijk een navelveter of naveltouwtje! Je kunt je misschien voorstellen dat zo’n harde, plastic klem niet echt prettig zit. Je kunt er dan ook voor kiezen om een navelveter of touwtje te gebruiken. Hierbij heb je ook nog eens allerlei verschillende varianten. Zo kun je prima een stevig touwtje gebruiken of je kunt een echte navelveter bestellen. Tevens bestaan er tegenwoordig ook vrolijke gehaakte navelveters, die je misschien zelf wel kunt haken.

Voordeel
Het voordeel van zo’n navelveter is dat het minder in de weg zit en het prettiger voor je kindje aanvoelt. Veel mensen beschouwen een navelveter als babyvriendelijker dan de navelklem. Een navelklem kan soms irritatie geven aan de huid van je kindje.

Nadeel
Er is een kans dat de navelveter de navelstreng onvoldoende afsluit, waardoor deze blijft bloeden. Dat is uiteraard niet de bedoeling. Belangrijk is dus om de navelveter goed strak te knopen. Hierbij is er kans dat de navelveter breekt, dus is het altijd verstandig om er voor de zekerheid 2 te bestellen. Sommige mensen kiezen er voor om de eerste paar dagen ook nog een navelklem iets verderop te plaatsen, zodat ze die later af kunnen knippen. Een extra tip is om de navelstreng echt uit te laten kloppen, voordat deze doorgeknipt wordt. De navelstreng is hierdoor veel dunner en daarmee veel makkelijker te knopen. Daarbij kan ook de navelklem verkeerd geplaatst worden en ervoor zorgen dat de bloedvaten niet dicht gedrukt worden.

 

Bron Potjesenpannen.blogspot.com.jpg
Bron: Potjesenpannen.blogspot.com Op deze foto is duidelijk te zien wanneer er sprake is van een uitgeklopte, lege navelstreng.

Knooptechniek
Er zijn verschillende soorten knooptechnieken en welke je gebruikt maakt eigenlijk weinig uit, zolang de navelstreng maar stevig dichtgeknoopt wordt.

navelveter2.jpg

 

Wetenschappelijk onderzoek
Er is geen onderzoek gedaan naar wat de meest effectieve of beste manier is om de navelstreng af te binden. Eigenlijk ook niet nodig, want het is heel duidelijk of een navelklem/veter/touwtje zijn werk doet of niet: zolang het er voor zorgt dat de navelstreng niet bloedt, werkt het. De World Health Organisation heeft dan ook geen enkele bezwaren tegen het gebruik van een navelstrengtouwtje of veter. (Optimum Doula, s.a.)

Conclusie
Een navelveter is een mooi alternatief voor de plastic navelklem. Indien de navelveter goed wordt geknoopt, is deze even veilig als de navelklem.

Bronnen
Optimum Doula (s.a.)
Gevonden op het internet op 13 mei 2016 via http://www.optimumdoula.co.uk/cordties.html

Advertenties

Vis tijdens de zwangerschap

Vette vis eten is heel gezond! Dit is altijd al heel gezond voor je, maar tijdens de zwangerschap help je er tevens je kindje een handje mee. Waarom is vette vis gezond, wat doet het voor je kindje en welke vissen kun je eten en welke kun je beter laten staan?

Vette vis is gezond
Dat vette vis gezond voor je is weten we eigenlijk allemaal wel, maar waar is het eigenlijk goed voor? In vette vis zitten onverzadigde vetzuren: DHA en EPA. Uit onderzoek komt naar voren dat deze vetzuren je mogelijk zouden kunnen beschermen tegen hart- en vaatziekten. Voor je ongeboren kindje heeft het nog een extra effect: een betere ontwikkeling van de hersenen en het zenuwstelsel. Heel belangrijk dus die vette vis! Vandaar dat, ook tijdens de zwangerschap, het advies geldt om 2 keer per week vis te eten, waarvan minimaal 1 keer vette vis. De vetzuren zijn veel minder aanwezig in niet vette vis, vandaar dat vette vis wordt gezien als betere vis. De voordelen van de vetzuren uit vette vis worden niet gevonden bij het gebruik van capsules met visvetzuren. (Voedingscentrum, s.a.a.; Voedingscentrum, s.a.b.)

Welke vis kun je wel/niet eten tijdens je zwangerschap?
Het is allemaal maar lastig. Welke vis mag je nu wel eten en welke vis niet? En waarom eigenlijk? Om dit allemaal wat duidelijker te maken zal ik een overzicht geven.

Rauwe schelp- en schaaldieren NIET
Rauwe schelp- en schaaldieren kun je beter laten staan, aangezien je hierbij kans loopt om de bacterie Listeria tegen te komen. Een besmetting met Listeria kan tijdens de zwangerschap leiden tot een miskraam of vroeggeboorte. Wanneer je deze schelp- en schaaldieren goed verhit kun je ze met een gerust hart eten. (RIVM, s.a.)

Sushi met rauwe vis NIET
Sushi kun je prima eten tijdens de zwangerschap, maar niet de varianten met rauwe vis. Van de rauwe vis is namelijk niet duidelijk of deze vis vers was of misschien tot voorverpakt (evt. in vacuüm). Gelukkig staan er bij de meeste sushi restaurants bij welke sushi je als zwangere wel of niet kunt eten. (UZ Leuven, 2015)

Voorverpakte vis WEL
Voorverpakte vis die je nog moet bakken kun je prima eten. Deze vis verhit je namelijk voldoende, waardoor mogelijke bacteriën geen kans maken.

Roofvissen NIET
Roofvissen, zoals tonijn, snoek, snoekbaars, zwaardvis, haai en koningsmakreel, kun je beter niet eten tijdens de zwangerschap. In deze roofvissen kunnen zware metalen en dioxines zitten. (Voedingscentrum, s.a.a.)

Tonijn uit blik WEL
Tonijn uit blik is een uitzonderingsgeval. Verse tonijn kan zware metalen en dioxines bevatten, maar tonijn uit blik bevat dit in veel kleinere hoeveelheden. Tonijn uit blik zijn namelijk jonge vissen. (Davitamon, 2013; Voedingscentrum, s.a.a)

Gerookte vis uit de koeling NIET
Ook gerookte vis uit de koeling kan besmet zijn met Listeria. Gerookte vis uit de koeling is zo verpakt (meestal vacuüm), dat het lang bewaard kan blijven. Mocht de Listeria bacterie aanwezig zijn op deze vis, krijgt deze uitgebreid de kans om zich te vermeerderen, waardoor er schadelijke hoeveelheden Listeria op de vis kunnen zitten. Mocht je deze kant en klare gerookte vis willen verhitten, kan dit wel. Als je de gerookte vis verhit, doodt je de Listeria bacterie alsnog. Een andere optie is om gerookte vis vers bij de visboer te halen (dus niet kant-en-klaar en vacuümverpakt), deze kun je met een gerust hart eten. (Voedingscentrum, s.a.a; Voedingscentrum, s.a.c.; Visbureau, 2016; Ouders van nu, 2013)

Wilde paling NIET
Wilde paling kun je tijdens je zwangerschap ook beter achter wege laten, aangezien hier opnieuw zware metalen en dioxines in kunnen zitten. Kweekpaling daarentegen kun je wel veilig nuttigen. Let hierbij wel op dat het dus geen voorverpakte gerookte paling is. (Voedingscentrum, s.a.a.; Visbureau, 2016)

Niet meer dan 2 keer per week
Het advies vanuit het voedingscentrum luidt om 2 keer per week vis te eten, maar ook niet meer dan 2 keer per week. In vis kunnen, zoals hierboven al benoemd, dioxines en zware metalen voorkomen. Deze kunnen, indien in grote getalen, schade veroorzaken aan je gezondheid. Wanneer je 2 keer in de week vis eet en tijdens de zwangerschap geen roofvissen, waar grotere hoeveelheden van dioxines en zware metalen in voorkomen, haal je meer gezondheidswinst dan dat de kans is dat je schade oploopt omwille van de dioxines en zware metalen. (Voedingscentrum, s.a.b.)

Conclusie
Dat vis gezond is weten we eigenlijk allemaal. Lastiger is om te bepalen wat je tijdens je zwangerschap wel of niet aan vis kunt eten. In bovenstaand stuk een overzicht om het net wat makkelijker te maken en tevens de redenatie waarom je dit wel of beter niet kunt eten.

Ján Sokoly @Flickr.jpg
Bron: Ján Sokoly @Flickr

Bronnen
Davitamon (2013)
Gevonden op het internet op 2 mei 2016 via http://www.davitamon.nl/zwanger/tijdens-zwangerschap/pas-op/vis-schaaldieren/

Ouders van nu (2013)
Gevonden op het internet op 3 mei 2016 via http://www.oudersvannu.nl/experts/lilian-hentzen/welke-vis-mag-je-tijdens-je-zwangerschap/

RIVM (s.a.)
Gevonden op het internet op 2 mei 2016 via http://www.rivm.nl/Onderwerpen/L/Listeriose/Listeriose_en_zwangerschap

UZ Leuven (2015)
Gevonden op het internet op 2 mei 2016 via https://www.uzleuven.be/voeding-tijdens-zwangerschap/veelgestelde-vragen-over-voeding-tijdens-zwangerschap#Welkevisenschaalenschelpdierenzoalsoestersmosselennbspmogennietgegetenwordentijdensdezwangerschap

Visbureau (2016)
Gevonden op het internet op 2 mei 2016 via http://www.visbureau.nl/gezondheid/vis_en_zwangerschap/

Voedingscentrum (s.a.a.)
Gevonden op het internet op 2 mei 2016 via http://www.voedingscentrum.nl/nl/nieuws/lekker-vis-eten-tijdens-de-zwangerschap.aspx

Voedingscentrum (s.a.b.)
Gevonden op het internet op 2 mei 2016 via http://www.voedingscentrum.nl/nl/nieuws/zet-vette-vis-op-je-weekmenu.aspx

Voedingscentrum (s.a.c.)
Gevonden op het internet op 2 mei 2016 via http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/listeria.aspx