Sporten tijdens je zwangerschap

Veel vrouwen gaan minder bewegen tijdens de zwangerschap. (Gaston & Cramp, 2011). Zonde, want sporten is heel goed voor je, ook tijdens je zwangerschap!

Voordelen van sporten tijdens de zwangerschap (Nascimento, Surita & Cecatti, 2012; Gaston & Cramp, 2011; Beckmann & Beckmann, 1990)
– Sporten tijdens je zwangerschap zorgt er voor dat je minder last krijgt van lage rugpijn.
– Het zorgt er voor dat je bekkenbodem sterk blijft, wat preventief werkt tegen urine-incontinentie.
– Het zorgt er voor dat depressie symptomen verminderen en het zorgt ervoor dat je minder kans hebt op een postnatale depressie.
– Er is betere controle over je gewichtstoename tijdens de zwangerschap.
– Je hebt minder kans op het krijgen van zwangerschapsdiabetes, indien je er toch mee te maken krijgt, zorgt het er voor dat je minder kans hebt dat je insuline hoeft te gaan gebruiken.
– Je hebt minder kans op een zwangerschapsvergiftiging.
– Je hebt minder kans op een vroeggeboorte.
– Je pijngrens ligt hoger, prettig tijdens je bevalling!
– Je krijgt er een beter zelfbeeld door.
– Je bevalling kan tot wel 8 uur korter duren.
– Je hebt minder vaak oxytocine bijstimulatie nodig om je weeën extra te stimuleren.
– Je hebt meer kans op een spontane, vaginale geboorte.

Al met al zijn er dus heel veel voordelen van sporten tijdens je zwangerschap. En dit zullen nog niet eens alle voordelen zijn. Je kunt je bijvoorbeeld ook wel voorstellen dat je je sowieso een stuk fitter zult voelen en dat je ook fitter de bevalling in zult gaan.

Wanneer beter niet sporten?
Wanneer je zelf niet helemaal gezond bent of je hebt een medische indicatie (meerlingzwangerschap, te weinig vruchtwater, bloedverlies door een te laag liggende placenta, voortijdige weeën etc.), is het altijd verstandig om eerst te overleggen met de arts of je mag sporten en welke sport je wel of niet mag doen. In de meeste gevallen kun je ook met een medische indicatie nog prima bewegen, bijvoorbeeld wandelen.

Welke sporten wel, welke sporten niet
Risicosporten zijn sporten die je tijdens je zwangerschap beter uit de weg kunt gaan. Dit zijn sporten waarbij je snel het risico hebt om een blessure te krijgen, een bal/voorwerp tegen je buik aan te krijgen of te vallen. Dit zijn bijvoorbeeld sporten als skiën en teamsporten (handbal, voetbal..). Ook duiken wordt tijdens je zwangerschap afgeraden, aangezien de druk onder water invloed kan hebben op je zwangerschap en je sneller kans hebt op de decompressieziekte. (De verloskundige, s.a.)

Gelukkig zijn er genoeg sporten die je kunt blijven beoefenen. Zo is zwemmen heel goed voor je en is wandelen een veel gebruikte vorm van beweging. Je kunt ook onder begeleiding sporten, bijvoorbeeld bij Mom in balance. Dit zijn workouts in de buitenlucht, samengesteld door bekkenfysiotherapeuten en gynaecologen. (Mom in balance, 2016).

Conclusie
Indien je een gezonde zwangere bent, zonder medische indicatie is het heel goed en belangrijk om te blijven sporten tijdens je zwangerschap. Dit hoeft niet eens heel actief te zijn en je hoeft echt niet per se de sportschool in om van de voordelen mee te kunnen genieten.

John Spade @Flickr
John Spade @Flickr

Bronnen
Beckmann, C.R., & Beckmann, C.A. (1990). Effect of a structured antepartum exercise program on pregnancy and labor outcome in primiparas. The journal of reproductive medicine, 35(7), 704-9.

De verloskundige (s.a.)
Gevonden op het internet op 8 januari 2016 via http://www.deverloskundige.nl/zwangerschap/subtekstpagina/29/bewegen/

Gaston, A., & Cramp, A. (2011). Exercise during pregnancy: a review of patterns and determinants. Journal of Science and Medicine in Sport, 14(4), 299-305.

Mom in balance (2016)
Gevonden op het internet op 8 januari 2016 via http://www.mominbalance.com/nederland/nl/workouts/zwanger/

Nascimento, S.L., Surita, F.G., & Cecatti, J.G. (2012). Physical exercise during pregnancy: a systematic review. Current opinion in Obstetrics and Gynaecology, 24(6), 387-94.

Advertenties

2 gedachtes over “Sporten tijdens je zwangerschap

  1. Wat goed dat het sporten tijdens zwangerschap zo positief benaderd wordt! Nog een aanvulling op de fijne outdoortrainingen van Mom in Balance. Ook indoor kun je verantwoord trainen tijdens je zwangerschap. Op 305 plaatsen in Nederland wordt door gecertificeerde fysio-en oefentherapeuten het programma YVLO-ZwangerFit® aangeboden. Naast training krijg je ook veel informatie over bekkenbodem, bekken, en de bevalling zélf.

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s