Foliumzuur

Wanneer je zwanger wilt worden of al zwanger bent, wordt er aangeraden om foliumzuur in te nemen. Maar wat is foliumzuur eigenlijk? En wat zijn de effecten van foliumzuur? En waarom raden ze aan om dit in te nemen?

Wat is foliumzuur?
Foliumzuur is een vitamine, deze wordt ook wel vitamine B11 genoemd. Foliumzuur komt van nature voor in voedingsmiddelen zoals groene bladgroenten, peulvruchten, volkorenproducten, zuivel, bananen, sinaasappelen en vlees, maar dan noemen we het Folaat. Foliumzuur is goed voor de aanmaak van bloedcellen, rode en witte, tevens is het belangrijk voor de groei. Ook voor de ontwikkeling van een ongeboren kindje is het belangrijk. (Voedingscentrum, s.a.)

Foliumzuur vs. Folaat
Foliumzuur is synthetische vitamine B11. Dit wil zeggen dat in supplementen een kunstmatige vitamine B11 is toegevoegd. Folaat is de natuurlijke vorm die in de voeding voorkomt, voornamelijk in groene bladgroenten. In veel landen wordt er geadviseerd om foliumzuur bij te nemen vanaf de kinderwens, maar deze synthetische vorm krijgt het lichaam niet goed omgezet, waardoor er te veel foliumzuur in je bloedbaan kan ophopen en er mogelijk ook negatieve nevenbevindingen zijn, zie het kopje ‘Te veel foliumzuur’. (A Healthy Life, 2015)

Aangezien foliumzuur dus niet gemakkelijk is voor je lichaam om dit te verwerken, zou het beter zijn om je lichaam te voorzien van voldoende Folaat. Folaat is de natuurlijk vorm van foliumzuur en kan je lichaam dus veel beter verwerken. Aangezien het lastig is om voldoende folaat uit voeding te krijgen, aangezien je dan grote hoeveelheden groene groenten en bijvoorbeeld veel lever moet eten, is het wijs om dit aan te vullen met supplementen. We weten nu dat foliumzuur dus niet goed bij te nemen is, maar je kunt ook de natuurlijke vorm bijnemen. Het is dan de kunst om te zoeken naar een supplement met 5-MTHF (5-methyltetrahydrofolaat). In multivitamine ga je deze niet tegenkomen, aangezien hier altijd foliumzuur aan is toegevoegd. (Kresser, 2012)

Folaat en zwangerschap
Folaat is niet enkel belangrijk voor ons als volwassenen, maar ook voor de ontwikkeling van het kindje. Folaat verkleint de kans op afwijkingen aan het zenuwstelsel (neurale buisdefecten) en ook op bijvoorbeeld een open gehemelte of hazenlip. De neurale buis is een structuur waaruit het ruggenmerg en de hersenen van het kindje gevormd worden. Een neurale buisdefect is bijvoorbeeld een open ruggetje of een open schedel. Een open ruggetje kan er voor zorgen dat het kindje lichamelijk en soms ook verstandelijk beperkt is. Een kindje met een open schedel overlijdt vrijwel altijd tijdens of na de bevalling.
Het zenuwstelsel wordt al vroeg in de zwangerschap gevormd.

Aangezien het lastig is om voldoende folaat binnen te krijgen om de kans op een neurale buisdefect te verkleinen, wordt er aangeraden om een folaat van 400 microgram bij te nemen tot en met de 10e zwangerschapsweek. (Voedingscentrum, s.a.; De verloskundige, s.a.) Wanneer een zwangere al eerder een kindje met een neurale buisdefect heeft gehad of een andere indicatie heeft, kan het zijn dat het nodig is om een nog hogere dosis in te nemen. (Straks zwanger worden, s.a.)

Folaat werkt samen met vitamine B12. Wanneer je dus supplementen inneemt met folaat is het belangrijk om ook vitamine B12 bij te gaan nemen. Als je dit niet doet, kun je een vitamine B12 gebrek krijgen. (Vitamine B12 tekort, s.a.)

Wetenschappelijk onderzoek
Vanuit onderzoek worden er verschillende mogelijke effecten gevonden, maar deze zijn nog niet goed aangetoond.

Positieve effecten

Verkleining kans neurale buisdefect
Dit is het enige bewezen positieve effect op dit moment. Uit onderzoek komt naar voren dat wanneer er gestart wordt met inname van 400 microgram folaat voor de conceptie, meer dan 50% van de neurale buisdefecten voorkomen kunnen worden. (American Academy of Pediatrics, 1999) Wanneer een zwangere al eerder een kindje heeft gehad met een neurale buisdefect en bij haar volgende zwangerschap al begint met het slikken van foliumzuur vanaf de kinderwens, wordt de kans op herhaling met 87% verkleind. (Grosse & Collins, 2007)

Dementie
Mogelijk zou er een verband zijn gevonden tussen een laag folaatgehalte en dementie, maar hier is nog niet voldoende onderzoek naar gedaan. (Voedingscentrum, s.a.)

Depressiviteit
Voldoende folaat inname zou een positief effect kunnen hebben op depressiviteit. (Voedingscentrum, s.a.)

Hart- en vaatziekten
Mogelijk zou voldoende folaat er voor zorgen dat je minder kans hebt op hart- en vaatziekten. (Voedingscentrum, s.a.)

Kanker
Mogelijk zou voldoende folaat beschermend kunnen zijn tegen darmkanker, maar te veel folaat zou juist het risico op darmkanker verhogen, alhoewel beide nog niet bevestigd zijn. Het lijkt dus belangrijk om zowel niet te veel als te weinig folaat in je lichaam te hebben. (Voedingscentrum, s.a.)

Negatieve effecten

Te veel foliumzuur
Te veel foliumzuur vanuit de voeding, folaat dus, vertoont geen negatieve effecten, maar te veel foliumzuur inname doormiddel van supplementen (>1000 microgram per dag), zou wel negatief kunnen zijn. Zo werd er mogelijk dus een verband gevonden tussen te veel foliumzuur en darmkanker. Ook zou een te hoog foliumzuur gehalte er voor kunnen zorgen dat afwijkingen aan het zenuwstelsel, bij mensen die een vitamine B12 te kort hebben, kunnen maskeren. (Voedingscentrum, s.a.)
Tevens zou een hoog foliumzuur gehalte mogelijk gelinkt kunnen worden aan autisme. (Webmd, 2016)

Obesitas
Mogelijk zou het doorslikken van foliumzuur na 10 weken een verhoogde kans geven op obesitas bij het kindje. Echter ook dit is op dit moment nog niet bewezen. (RTL Nieuws, 2017)

Conclusie
Foliumzuur is de synthetische vorm, Folaat is de natuurlijke vorm. Foliumzuur kost je lichaam veel moeite om dit om te zetten naar de actieve vorm, waardoor er veel kan ophopen in je bloedbaan met mogelijke negatieve effecten tot gevolg. Folaat wordt goed door je lichaam verwerkt, geeft geen ophoping en geen negatieve effecten. Ook deze kun je bijnemen met een supplement. Het is dus verstandig om te kijken naar supplementen met Folaat, zodat je kunt genieten van de positieve effecten van deze vitamine en niet hoeft stil te staan bij mogelijke nevenbevindingen.

FlattenedRoundPills

Bronnen
A Healthy Life (2015)
Gevonden op het internet op 17 juli 2017 via https://www.ahealthylife.nl/foliumzuur-versus-folaat-wat-is-het-verschil/

American Academy of Pediatrics (1999) Folic Acid for the Prevention of Neural Tube Defects. Pediatrics, 104(2). http://pediatrics.aappublications.org/content/104/2/325

De verloskundige (s.a.)
Gevonden op het internet op 14 juli 2017 via http://deverloskundige.nl/zwanger-worden/subtekstpagina/14/foliumzuur/

Grosse, S.D., Collins, J.S. (2007) Folic acid supplementation and neurale tube defect recurrence prevention. Birth Defects Res A Clin Mol Teratol, 79(11), 737-42.

Kresser (2012)
Gevonden op het internet op 17 juli 2017 via https://chriskresser.com/folate-vs-folic-acid/
Straks zwanger worden (s.a.)
Gevonden op het internet op 14 juli 2017 via http://www.strakszwangerworden.nl/meer-weten/foliumzuur/foliumzuur-

RTL Nieuws (2017)
Gevonden op het internet op 14 juli 2017 via https://www.rtlnieuws.nl/gezondheid/te-lang-foliumzuur-slikken-tijdens-zwangerschap-verhoogt-kans-op-obesitas-bij-kinderen

Vitamine B12 tekort (s.a.)
Gevonden op het internet op 17 juli 2017 http://vitamineb12tekort.nl/vitamineb12-tekort-vraag-antwoord.php#foliumzuur

Voedingscentrum (s.a.)
Gevonden op het internet op 14 juli 2017 via http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/foliumzuur.aspx

Webmd (2016)
Gevonden op het internet op 14 juli 2017 via http://www.webmd.com/baby/news/20160511/too-much-folic-acid-in-pregnancy-tied-to-raised-autism-risk-in-study#1

Advertenties

4 gedachtes over “Foliumzuur

  1. Hey,
    Ik las pas dat foliumzuur eerst moet worden omgezet naar folaat voordat je het überhaupt op kan nemen. Dan zijn supplementen met deze omgezette foliumzuur toch beter? Ook las ik dat je voor de omzetting vit b12 nodig hebt. Dan zou je als je foliumzuur slikt toch altijd vit b12 bij moeten slikken? Hoe zit dit?

    Like

    1. Beste Mylène,
      Dank voor je kritische blik! Het weekend besteed om deze informatie te ontleden en inderdaad, je hebt gelijk. Folaat is beter dan foliumzuur + vitamine B12 moet je bijslikken om er voor te zorgen dat je geen tekort ontwikkelt.
      Ik heb het artikel aangepast.

      Like

  2. Er worden de laatst jaren meer strakke tongriempjes en lipbandjes gezien , ik heb eens gelezen dat er mogelijk een verband is met het supplementeren van synthetisch foliumzuur aan zwangeren en het vaker voorkomen van bovenstaande midlijn defecten.

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s