Cafeïne

Cafeïne, we kennen het allemaal eigenlijk wel, maar wat is het eigenlijk? Wat voor werking heeft het? En nog belangrijker: wat is de invloed op je ongeboren kindje?

Wat is cafeïne?
Cafeïne is een stofje dat vooral voorkomt in koffie, maar ook in andere producten, zoals energiedrankjes, chocolade, cola en ook in thee. Cafeïne is een stofje met een stimulerende werking. Een normale hoeveelheid cafeïne zorgt ervoor dat je je fitter voelt en je je beter kan concentreren. Als je te veel cafeïne inneemt op een dag, verschijnen de negatieve bijeffecten: hoofdpijn, rusteloosheid, moeite met slapen, beven, duizeligheid, prikkelbaarheid, hartkloppingen en mogelijk ook angstige gevoelens. Gemiddeld krijgt een niet zwangere vrouw zo’n 500 milligram cafeïne per dag binnen. Gezonde vrouwen krijgen hier meestal nog geen last van. (Voedingscentrum, s.a.)

Hoeveel cafeïne zit er in producten?
In verschillende producten zitten verschillende hoeveelheden cafeïne. Hieronder vind je een overzichtje. (Voedingscentrum, s.a.)

Koffie                   Portiegrootte                                                                   Milligram cafeïne per portie
Filter                     125 ml                                                                                 85
Instant                 125 ml                                                                                 60
Espresso             50 ml                                                                                   65
Decafé                 125 ml                                                                                 3

Thee
Zwart en groen 125 ml                                                                                 30

Frisdrank
Cola                       180 ml                                                                                 18
IJsthee                 180 ml                                                                                 16

Energydrank
Energydrank      250 ml                                                                                 80
Energieshot       60 ml                                                                                   80

Chocolade
Chocomel           180 ml                                                                                 4
Pure chocola     30 gram                                                                              14
Melk chocola     30 gram                                                                              6

Cafeïne tijdens je zwangerschap
Deze cafeïne is mogelijk schadelijk voor je ongeboren kindje. Daarom wordt er sterk geadviseerd om geen cafeïne te gebruiken of in ieder geval het gebruik te verminderen tot maximaal 200 milligram cafeïne op een dag. (Voedingscentrum, s.a.)

Cafeïne tijdens het geven van borstvoeding
Wanneer je borstvoeding geeft, komt cafeïne ook terecht in de moedermelk. Ook wanneer je borstvoeding geeft, wordt er dus geadviseerd om zo min mogelijk cafeïne binnen te krijgen of het liefst zelfs helemaal niks. Cafeïne kan er voor zorgen dat je kindje onrustig wordt. (Voedingscentrum, s.a.)

Effecten op het ongeboren kindje
Uit onderzoek blijkt dat het gebruik van cafeïne er voor kan zorgen dat je kindje achterblijft in groei, waardoor het geboren wordt met een lager geboortegewicht dan bedoeld is voor het kindje. Dit risico ontstaat al wanneer je meer dan 100 mg cafeïne per dag binnen krijgt. (Konje & Cade, 2008)
Voor elke 100 mg aan cafeïne zou het geboortegewicht 21 tot 28 gram omlaag gaan, volgens Zweedse onderzoekers. (Sengpiel et al, 2013)

Cafeïne komt via de placenta bij het kindje terecht. Wat het daar precies voor effect heeft is nog niet helemaal duidelijk. Er wordt gedacht dat cafeïne er voor zou zorgen dat de bloedvaten tussen de baarmoeder en de placenta meer samentrekken, waardoor er minder bloed bij het kindje kan komen. Een andere redenatie is dat cafeïne er voor zou zorgen dat een stofje dat de groei van het kindje stimuleert, geremd wordt. (De kennis van nu, 2013; Sengpiel et al, 2013)

Vroeger werd er ook gedacht dat cafeïne het risico op een miskraam of vroeggeboorte vergrootte. Uit onderzoek is hier geen link uit naar voren gekomen. (Webmd, 2012)

Conclusie
Dat cafeïne invloed heeft op jezelf wisten we eigenlijk allemaal wel, maar dat cafeïne ook invloed heeft op je ongeboren kindje is niet voor iedereen bekend. Cafeïne kan er voor zorgen dat je kindje met een laag geboortegewicht geboren wordt en alle gevolgen daarvan moet ervaren. Het is dus sterk aan te raden om te letten op je cafeïne inname per dag en deze tot het minimum te beperken.

Love_heart_decorated_cappuccino_(milk_coffe_cocoa_decoration).jpg
Bron: Wikimedia commons

Bronnen
Konje, J.C., & Cade, J.E. (2008) Maternal caffeine intake during pregnancy and risk of fetal growth restriction: a large prospective observational study. Britisch Medical Journal, 337(7682), 1334-1338.

Sengpiel, V., Elind, E., Bacelis, J., Nilsson, S., Grove, J., Myhre, R., Haugen, M., Meltzer, H.M., Alexandra, J., Jacobsson, B., & Brantsaeter, A. (2013) Maternal caffeine intake during pregnancy is associated with birth weight but not with gestational length: results from a large prospective observational cohort study. Biomed Central Medicine. Gevonden op het internet op 8 december 2016 via http://bmcmedicine.biomedcentral.com/articles/10.1186/1741-7015-11-42

Voedingscentrum (s.a.)
Gevonden op het internet op 8 december 2016 via http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/cafeine.aspx

Webmd (2012)
Gevonden op het internet op 8 december 2016 via http://www.webmd.com/baby/features/does-caffeine-raise-risk-of-miscarriage

Advertenties

4 gedachtes over “Cafeïne

  1. Dank je wel voor de interessante post!

    Wellicht is het aan te raden voor vrouwen met een zwangerschapswens om, indien zij redelijke grootverbruikers van cafeïne zijn, tijdig wat af te gaan bouwen richting een zwangerschap. Als je pas gaat afbouwen bij een beginnende zwangerschap dan willen de ontwenningsverschijnselen de pret van het prille geluk misschien wel wat drukken ;-).
    Ik meen ergens gelezen te hebben dat in proefdieronderzoek is aangetoond dat cafeïne een negatief effect zou hebben op de ontwikkeling van de oocyte en dus van invloed zou kunnen zijn op de vruchtbaarheid.
    Ik denk dat enige terughoudendheid met cafeïne tijdens de zwangerschap wellicht op zijn plaats is, al was het maar vanwege het veranderende metabolisme tijdens de zwangerschap waardoor cafeïne wellicht ook vertraagd wordt afgebroken en er dus een hogere cafeïne gevoeligheid is.
    Wellicht niet zo verrassend dat ik verschillende zwangeren heb meegemaakt die een verergering kregen van zwangerschapsmisselijkheid bij alleen al de geur van koffie.

    Alvast fijne feestdagen!

    Like

    1. Dankjewel voor je reactie en je toevoegingen!
      Het lijkt me absoluut zinvol om al voor de zwangerschap langzaam te gaan minderen met cafeïne.
      Ik heb ooit ook inderdaad iets gelezen over cafeïne en vruchtbaarheid, maar ik kon dat nu niet zo snel vinden. Ik ga deze onthouden en meenemen in een toekomstige post over vruchtbaarheid.
      Inderdaad helemaal niet gek dat vrouwen misselijk worden bij de geur van koffie 😉

      Fijne feestdagen!

      Like

  2. Toen ik nog verslaafd was een koffie (Ja, dat bestaat! Al ligt rust er nog taboe op), zocht ik eens op wat de werking is van koffie op de korte en lange termijn. Mijn moeder was een fervent “koffieleuter” tijdens al haar zwangerschappen. Helaas las ik dat koffie ernstige effecten kan hebben op het ongeboren kind, juist op latere leeftijd. Koffiegebruik door een zwangere vrouw wordt geassocieerd met een grotere gevoeligheid voor verslaving, slaapproblemen, concentratieproblemen en een ontregeld stresssysteem bij haar kind, juist op latere leeftijd. Ik herken deze alledrie bij mijzelf en bij mijn broertje en beide zusjes. Jammer genoeg kan ik de bronnen hiervan niet meer vinden, maar hopelijk doet dat niet te veel af aan mijn verhaal.

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s