Kuitkramp

Kuitkramp, pijnlijk! Tijdens de zwangerschap krijgt de helft van alle zwangeren hier mee te maken (WebMD, 2015). Wat is kuitkramp nu eigenlijk? Hoe ontstaat het en kun je het voorkomen?

Wat is kuitkramp?
Kuitkramp ontstaat voornamelijk ’s nachts. Je spier bestaat uit allerlei vezels. Normaal gezien trekken deze om de beurt samen. Tijdens een kuitkramp gaat dit niet zoals het hoort, waardoor alle vezels tegelijkertijd samen trekken. Dit zorgt voor een hele harde spier en enorme pijn in je kuit. Soms trekt de pijn ook door naar de rest van je been. Meestal duurt zo’n aanval enkele seconde tot enkele minuten. Na zo’n kuitkramp aanval kun je nog een tijdje last hebben van spierpijn. (Mens en gezondheid, 2013)

Hoe ontstaat kuitkramp?
De directe oorzaak van kuitkramp is nog niet helemaal duidelijk (ook buiten je zwangerschap om niet), maar we weten ondertussen wel dat er factoren zijn die hierin een rol spelen. Tijdens je zwangerschap kunnen verschillende factoren er samen voor zorgen dat je last hebt van kuitkrampen.

Spataderen
Spataders worden gezien als een factor waarbij vaker kuitkrampen optreden. Tijdens je zwangerschap heb je ook meer kans op het ontwikkelen of verergeren van spataders. (Mens en gezondheid, 2013)

Balans in elektrolyten
Normaal gesproken heb je een mooie balans van elektrolyten (magnesium, calcium, natrium etc.) in je lichaam. Tijdens je zwangerschap kan deze balans wat verstoord zijn door bijvoorbeeld hormonen of een verandering in voedselinname. Doordat er een ander balans in elektrolyten ontstaat, kunnen spiervezels bepaalde signalen moeilijker oppikken, waardoor je kuitkrampen kunt krijgen. In de zwangerschap is er vaak sprake van een magnesiumtekort. (Mens en gezondheid, 2013)

Bloedtoevoer
De bloedtoevoer naar je benen kan tijdens de zwangerschap verstoord zijn. Je steeds groter wordende baarmoeder drukt bepaalde bloedvaten wat verder dicht, waardoor er minder bloed naar je benen kan gaan. Tevens hebben hormonen een invloed op je bloedvaten, waardoor bloed minder makkelijk terugloopt naar je hart. Deze verandering van bloedtoevoer zou er voor kunnen zorgen dat je kuitkrampen krijgt. (Mens en gezondheid, 2013)

Te weinig vochtinname
Ook door te weinig te drinken kun je spierkrampen uitlokken. Tijdens je zwangerschap is het sowieso belangrijk om goed te drinken. (Thuisarts, 2014)

Voorkomen van kuitkramp (Medicinfo, 2011; thuisarts, 2014; Mayoclinic, 2016; Huisarts en Wetenschap, 2009)
Uiteraard zijn er tips om een kuitkramp zoveel mogelijk te voorkomen:
– Drink voldoende, minstens 1,5 liter.
– Masseren van de kuiten. Het is wel belangrijk om hier voorzichtig mee om te gaan. Wanneer je namelijk kuitkramp hebt door een trombose, kan dit ervoor zorgen dat de bloedprop los schiet. Probeer van te voren een trombosebeen dan ook uit te sluiten.
– Zorg voor een zo goed mogelijk doorbloeding van je benen. Een zittend beroep? Ga tussendoor eens een stukje lopen. Een staand beroep? Ga dan juist tussendoor eens zitten. Zit niet te veel met je benen over elkaar, dit verminderd ook de doorbloeding.
– Neem een wisseldouche (warm en daarna koud)
– Neem een warm bad
– Zorg dat je warme benen houd gedurende de nacht
– Ga op je linkerzij slapen
– Strek je kuiten regelmatig
– Draag geen hoge hakken
– Beweeg/sport, maar met mate

Niet bewezen
Sommige mensen geven ook nog aan dat het slapen met een ijzeren vijl of een stuk zeep onder je matras kan helpen. Dit berust waarschijnlijk op het placebo effect. Het is in ieder geval nooit bewezen.

Krampen verminderen

Bij een actieve kramp
Wanneer je acuut last hebt van een kuitkramp en je deze wilt verminderen, is het belangrijk om je kuitspieren te strekken. Dit kun je doen door je been te strekken en je tenen naar je neus te bewegen. In het beginsel kan dit pijnlijk zijn, maar daarna trekt de kramp snel weg. Warme of massage kan ook helpen om de spierkramp sneller te laten verdwijnen. (Medicinfo, 2011)

Regelmatig last van kramp
Soms kunnen kuitkrampen echt je nachtrust verstoren, waardoor je vermoeid raakt. Wanneer bovenstaande tips onvoldoende helpen, kan het helpen om je calcium/magnesium aan te vullen. Dit kun je bijvoorbeeld doen door melk te drinken en magnesiumrijke producten te eten zoals noten, peulvruchten en bananen. Mocht dit onvoldoende helpen, kan het soms helpen om een magnesiumsupplement in te nemen. Hier kunnen wel bijwerkingen aan verbonden zijn, zoals misselijkheid, diarree en braken. (Thuisarts, 2014; Huisarts en Wetenschap, 2009)

Conclusie
Kuitkramp is heel vervelend en tevens vaak heel pijnlijk! Gelukkig zijn er allerlei manieren om de kuitkrampen te voorkomen en te verminderen. Kuitkramp heeft geen invloed op je kindje.

Vanessa Porter @Flickr.jpg
Bron: Vanessa Porter @Flickr

Bronnen
Huisarts en Wetenschap (2009)
Gevonden op het internet op 16 november 2016 via https://www.henw.org/archief/volledig/id535-nachtelijke-kuitkrampen.html#welkemiddelenzijneffectiefbijzwangeren

Mens en gezondheid (2013)
Gevonden op het internet op 16 november 2016 via http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/zwangerschap/111175-zwanger-en-kuitkramp.html

Mayoclinic (2016)
Gevonden op het internet op 16 november 2016 via http://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/pregnancy-week-by-week/expert-answers/leg-cramps-during-pregnancy/faq-20057766

Medicinfo (2011)
Gevonden op het internet op 16 november 2016 via http://www.medicinfo.nl/%7BB12D8B57-45FF-4E92-9E07-E97DED0CD3B9%7D

Thuisarts (2014)
Gevonden op het internet op 16 november 2016 via https://www.thuisarts.nl/kuitkramp/ik-heb-s-nachts-kuitkrampen

WebMD (2015)
Gevonden op het internet op 16 november 2016 via http://www.webmd.com/baby/tc/leg-cramps-during-pregnancy-topic-overview

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s