De sauna

Hoe zit dat nou eigenlijk met de sauna. Mag dit nu wel of niet tijdens je zwangerschap? En waar moet je op letten?

Wel of niet?
Of je beter wel of niet naar de sauna kunt gaan tijdens de zwangerschap hangt af van je saunabezoekjes voor de zwangerschap en je termijn.

Voor de 12 weken
Gedurende de eerste 12 weken van je zwangerschap kun je de sauna beter vermijden. Dit is een kwetsbare periode, waarin de organen van je kindje worden gevormd. Een te hoge temperatuurstijging van je lichaam, kan effect hebben op de ontwikkeling van je kindje. (Mama en zo, s.a.; NHS, 2016)

Na de 12 weken
Indien je voor je zwangerschap regelmatig naar de sauna ging en je nu verder een goede, probleemloze zwangerschap doormaakt (zonder complicaties zoals bijv. een te hoge bloeddruk), mag je gerust de sauna blijven bezoeken, maar wel met enkele aanpassingen. Wanneer je voor je zwangerschap vaak gebruikt maakt van de sauna is je lichaam gewend aan de temperatuursveranderingen en de hitte die gepaard gaan met de sauna.

Mocht je tijdens je zwangerschap voor het eerst naar de sauna willen, kun je dit beter niet doen. Je lichaam is dit niet gewend en kan zo je eigen lichaamstemperatuur niet optimaal regelen. Het kan de hitte niet goed kwijt. Zo heb je kans dat je kindje een te hoge temperatuur krijgt, wat voor schade kan zorgen. (Veluwse bron, 2016)

Voordelen
Er zitten ook wel degelijk voordelen aan een saunabezoek voor een zwangere. Een sauna kan zorgen voor meer ontspanning. Je verliest vocht tijdens je saunabezoek en daarmee dus eventueel het teveel aan vocht dat je vasthoudt. Tevens is een saunabezoek goed voor de bloedsomloop. (Veluwe bron, 2016a)

Aanpassingen (Veluwse bron, 2016; Ouders van nu, 2016)
Toch kun je niet zomaar genieten van je saunabezoek zoals voor je zwangerschap. Er zijn wel een aantal aanpassingen nodig om het saunabezoek veilig te houden.

Doen
– Ga maximaal 10 minuten genieten van de sauna. Hierdoor stijgt je lichaamstemperatuur maximaal 1 graad.
– Kies voor sauna’s met een lagere temperatuur
– Luister naar je lichaam. Als het niet goed voelt, ga er dan direct uit.
– Neem geen dompelbad of ijskoude douche nadien. Dit zorgt voor te grote temperatuurschommelingen. Neem een lauwe douche of bad.
– Drink goed!

Niet doen
Kies niet voor de sauna’s met hoge temperaturen (90 graden).
– Ga niet voor de eerste keer in een sauna tijdens je zwangerschap.
– Niet langer dan 10 minuten.
– Ga niet naar de sauna tijdens de eerste 3 maanden van je zwangerschap.

Infraroodsauna
De infraroodsauna mag je gedurende je hele zwangerschap niet gebruiken in verband met de straling. (Veluwse bron, 2016)

Conclusie
Indien je niet voor de eerste keer naar de sauna gaat tijdens je zwangerschap en je gebruik maakt van enkele aanpassingen, kan een sauna zelfs voordelen opleveren tijdens je zwangerschap!

Pixabay.jpg
Bron: Pixabay

Bronnen

Mama en zo (s.a.)
Gevonden op het internet op 12 juli 2016 via http://www.mamaenzo.nl/zwanger/doen-of-laten/sauna-zwangerschap
NHS (2016)
Gevonden op het internet op 12 juli 2016 via http://www.nhs.uk/chq/Pages/2402.aspx?CategoryID=54
Ouders van nu (2016)
Gevonden op het internet op 12 juli 2016 via http://www.oudersvannu.nl/zwanger-zijn/13-weken/vakantie-vrije-tijd/vrije-tijd/sauna-tijdens-zwangerschap/

Veluwse bron (2016)
Gevonden op het internet op 12 juli 2016 via https://www.veluwsebron.nl/info/zwangerschap-en-sauna/

Veluwse bron (2016a)
Gevonden op het internet op 12 juli 2016 via https://www.veluwsebron.nl/info/zwangerschap-en-sauna/voordelen-van-een-saunabezoek/

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s