Zwangerschapsyoga

Ontspannen tijdens je zwangerschap is heel belangrijk. Zwangerschapsyoga kan je hierbij helpen.
Tevens vinden vele vrouwen het moeilijk om tijdens hun zwangerschap actief te blijven en te sporten, ook hiervoor kan zwangerschapsyoga een uitkomst zijn. Voordeel: voorkennis is niet nodig!

Wat houdt het in?
Zwangerschapsyoga is niet enkel yoga an sich. Tijdens deze yogalessen leer je ook verschillende houdingen aan te nemen, waarmee je je rug en heupen minder belast en je leert luisteren naar je eigen lichaam. Je leert ontspanningsoefeningen en ook ademhalingsoefeningen, die je kunt gebruiken tijdens je zwangerschap en tijdens je bevalling. Tevens kun je van te voren al verschillende bevallingshoudingen proberen, tijdens de yogalessen, en leer je perstechnieken. De onderwerpen kunnen per cursus verschillen, maar het komt er op neer dat je actief bezig bent met je lichaam, je leert ontspannen en je tegelijkertijd voorbereidt op de bevalling. (Yoga voor mama, 2015; Praktijk leef, s.a.; Zo mam, s.a.)

Groepscursus
Zwangerschapsyoga volg je vaak in groep. Hierdoor heb je de kans om samen met andere zwangere actief bezig te zijn. Hiermee bouw je contacten op met mensen die hetzelfde meemaken als jij. Dit zijn vaak contacten, die je na de zwangerschap behoudt en die heel waardevol zijn.

Wetenschappelijk onderzoek
Veel onderzoek naar zwangerschapsyoga is er nog niet gedaan, dus om echt zeker van de uitkomsten te zijn, moet er meer onderzoek gedaan worden. Tot nu zijn lijken de volgende effecten zichtbaar (Manchester, 2014):
– Minder stress
– Minder angst
– Minder kans op het ontwikkelen van een depressie

Doordat er mogelijk minder kans is op stress tijdens de zwangerschap, lijkt het ook dat zwangere vrouwen die zwangerschapsyoga gevolgd hebben, minder kans hebben op een laag geboortegewicht, groeivertraging en een vroeggeboorte. (Narendran, Nagarathna, Narendran, Gunasheela & Nagendra, 2005)

Kosten
De kosten voor een yogacursus verschillen per organisatie. Gemiddeld kost het per les €15,-. Hoeveel lessen je volgt, kun je helemaal zelfs beslissen. Gemiddeld volgen vrouwen rond de 10 lessen. (Yoga voor mama, 2015; Praktijk leef, s.a.; Zo mam, s.a.)

Wanneer aanmelden?
Ben je zwanger en van plan je aan te melden voor zwangerschapsyoga? Ben er dan op tijd bij, want zo kunnen de cursusleidsters rekening houden met het opstarten van nieuwe groepen. Je kunt je vaak aanmelden tussen je 15e en 20ste zwangerschapsweek. (Yoga voor mama, 2015; Praktijk leef, s.a.; Zo mam, s.a.)

Conclusie
Op zoek naar een zwangerschapscursus, waar je voorbereid wordt op je bevalling en tevens actief bezig bent? Dan kan zwangerschapsyoga zeker wat voor jou zijn. Informeer vooral rond in je buurt, want vaak kun je van te voren een gratis proefles volgen om te kijken of het echt bij je past.

Bonbon @Flickr
Bonbon @Flickr


Bronnen
Manchester (2014)
Gevonden op het internet op 8 april 2015 via http://www.manchester.ac.uk/discover/news/article/?id=11996

Narendran, S., Nagarathna, R., Narendran, V., Gunasheela, S., &Nagendra H.R. (2005) Efficacy of yoga on pregnancy outcome. Journal of Alternative and Complementary Medicine, 11(2), 237-44.

Praktijk leef (s.a.)
Gevonden op het internet op 8 april 2015 via http://www.praktijkleef.nu/-groepscursus1.html

Yoga voor mama (2015)
Gevonden op het internet op 8 april 2015 via http://yogavoormama.nl/aanbod/zwanger/

Zo mam (s.a.)
Gevonden op het internet op 8 april 2015 via http://www.zomam.nl/pagina23.html

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s