Natuurlijke pijnbestrijding

Tussen alle medicamenteuze pijnbestrijding door, een blogpost over natuurlijke vormen van pijnbestrijding.

Natuurlijke pijnbestrijding
Gedurende je hele bevalling probeer je alles zo goed mogelijk te doen, om te zorgen voor een optimale zwangerschap voor jou en je kindje. Je leest bijsluiters van verscheidene medicatie, let op je voeding, je gebruikt foliumzuur in de eerste weken, laat het roken achterwege, net als de alcohol… en dan volgt de bevalling. De weeën doen toch meer zeer dan je dacht en je besluit, gesteund door het ziekenhuispersoneel, over te gaan op medicamenteuze pijnstilling. Is dat per se nodig? Moet je op het laatst per se kiezen om toch allerlei medicatie je lichaam in te sturen? Nee, dat hoeft niet. Er zijn ook natuurlijke vormen van pijnstilling. Of je hiervoor kiest is uiteraard geheel aan jezelf, maar weet dat het er wel is. Mogelijk kun je eerst enkele vormen van natuurlijke pijnbestrijding uitproberen, voordat je gaat nadenken over medicamenteuze pijnstilling.

Ontspanning
Vooral ontspanning is eigenlijk het codewoord. Doordat je je meer ontspant tijdens de bevalling, span je je spieren minder aan, laat je de wee toe en ervaar je minder pijn. Hoe harder je je tegen een wee verzet, hoe meer pijn je ervaart. Dit wordt ook wel de vicieuze pijncirkel genoemd: pijn, je verzet je tegen de pijn, je verkrampt, je spieren spannen aan, je ervaart meer pijn, je spant je nog verder aan. (Korteweg, 2011). Hoe je ontspanning creëert is bij iedereen anders. Er zijn wel verschillende handvaten waaraan je kunt denken: gedimd licht, muziek, bepaalde geuren (bijvoorbeeld wierrook), geen onnodige spraak, telefoons uit.. (Winder, 2007).

Continue begeleiding
Iemand naast je hebben die continue ondersteuning biedt, zorgt er voor dat vrouwen minder vaak om medicamenteuze pijnstilling vragen. Hier kun je dus uit opmaken, dat continue begeleiding helpt bij het opvangen van de pijn tijdens de bevalling. Doormiddel van voortdurende begeleiding, duurt de bevalling vaak korter, heb je minder behoefte aan medicamenteuze pijnstilling, heb je minder kans op een kunstverlossing en heb je vaak achteraf een beter gevoel over je bevalling. Deze ondersteuning kun je krijgen vanuit verschillende hoeken, bijvoorbeeld je partner, een goede vriendin, een kraamverzorgster, je verloskundige of een doula. Aangezien een verloskundige vaak niet vanaf het begin van je bevalling aanwezig kan zijn en niet iedere partner optimale ondersteuning kan bieden tijdens een bevalling, is een doula een zeer goed alternatief. (KNOV, 2014; Winder, 2007). Zoek je meer informatie over een doula? Kijk dan eens naar een van mijn vorige blogposts: https://dekritischeverloskundige.wordpress.com/2015/01/12/maak-kennis-met-de-doula/

Warm water
Water kan zeker helpen bij het verminderen van pijn. Je kunt water ook op verschillende manieren toepassen. Zo kun je er voor kiezen om de weeën in bad of in een bevallingsbad op te vangen, maar ook onder de douche. Tevens kun je bijvoorbeeld een warm waterzak gebruiken voor in de rug. Warm water zorgt ervoor dat je je beter kunt ontspannen, waardoor je de weeën beter aan kunt. Zeker het opvangen van weeën in een bad zorgt er voor dat er minder nood is aan medicamenteuze pijnstilling en tevens zorgt het vaak voor een kortere bevalling. (KNOV, 2014; Winder, 2007; Babycentre, 2011). Meer informatie over een waterbevalling? https://dekritischeverloskundige.wordpress.com/2014/11/29/waterbevalling/

Wisselen van houding
In een vorige post heb ik al duidelijk gemaakt dat je niet op bed hoeft te bevallen en dat je zelfs er beter voor kunt kiezen om niet plat op bed te bevallen. Op je rug in bed bevallen, zorgt er sowieso al voor dat je meer pijn kunt ervaren. Qua posities tijdens je bevalling, zijn er dan ook talloze mogelijkheden buiten deze positie om. Als je verticaal je weeën opvangt en bevalt, heb je minder behoefte aan medicamenteuze pijnstilling, heb je vaker het gevoel dat je de controle zelf in handen hebt en het persen is minder pijnlijk en gaat tevens gemakkelijker. Tijdens je bevalling is het belangrijk om regelmatig van houding te veranderen, zodat je kindje zijn/haar beste positie kan opzoeken en je zelf je weeën makkelijker kunt opvangen in een houding die voor jou het meest comfortabel voelt. (KNOV, 2014; Winder, 2007; Babycentre, 2011; ’t Geboortehuys, s.a.). Ook over verticaal bevallen is er al een blogpost verschenen, benieuwd? https://dekritischeverloskundige.wordpress.com/2015/01/07/verticaal-bevallen/

Joel Telling @Flickr
Joel Telling @Flickr

Massage
Niet elke vrouw vindt het prettig dat er tijdens de bevalling aan haar lijf wordt gezeten, maar andere vrouwen kunnen dit wel als prettig ervaren. Voor deze laatste groep kan massage ook een goede vorm van pijnbestrijding zijn. Massage kan toegepast worden door de partner, maar ook door de verloskundige of bijvoorbeeld de doula. De doula kan tijdens de zwangerschap ook al massagetechnieken aanleren aan de partner, dit kan tevens ook geleerd worden tijdens bijvoorbeeld haptonomische zwangerschapsbegeleiding. Toch is een massagetechniek niet per se nodig. Als de partner massage toepast, gaat het vooral om liefdevolle aanrakingen en de ondersteuning die daarvan uitgaat. Massage zorgt ervoor dat er natuurlijke pijnstiller vrijkomen, endorfines, waardoor de pijn vermindert. Tevens kan het er ook voor zorgen dat angst vermindert wordt en dat de bevalling korter duurt, doordat de bevallende vrouw door deze massage ontspant. (Winder, 2007).

Hypnobirthing
Hypnobirthing is een cursus waarbij je verscheidene dingen leert. Het belangrijkste met betrekking tot pijnbestrijding, is dat je je leert te ontspannen, leert hoe je je eigen pijnstillende hormonen kunt aanspreken en dat je leert je te focussen op je bevalling. Ook je partner leert verscheidene dingen tijdens deze cursus, waarmee hij je tijdens de bevalling kan helpen. Hypnobirthing kan er dan ook voor zorgen dat je veel minder pijn ervaart tijdens de bevalling. (Hypnobirthing, s.a.). Uitgebreidere informatie over hypnobirthing ga ik binnenkort plaatsen in een nieuwe blogpost!

Ademhalingsoefeningen
Op een juiste manier ademhalen, kan helpen om je te laten ontspannen tijdens je bevalling. Deze oefeningen kun je leren via internet, tijdens een zwangerschapscursus, via je verloskundige, maar ook bijvoorbeeld bij hypnobirthing. Ontspanning zorgt uiteindelijk voor minder pijn. (Mamaenzo, s.a.).

Conclusie
Er zijn dus allerlei vormen van natuurlijke pijnstilling, maar ze komen uiteindelijk allemaal op hetzelfde punt uit: ontspanning.

Ik ben hier niet omdat ik wil dat iedereen dezelfde mening vormt als ik. Ik ben hier wel om heldere informatie te verschaffen, waarmee mensen hun eigen, goed geïnformeerde keuze kunnen maken. Ik ben hier, omdat ik vind dat mensen vaak nog maar een beeld voorgeschoteld krijgen en niet meer de mogelijkheid hebben om verder te zien. Welke keuze je uiteindelijk maakt, dat maakt mij niet uit. Je hebt dan voldoende informatie gehad, alles van verschillende kanten kunnen bekijken en jouw keuze kunnen maken. Dat is het belangrijkste.

Bronnen
Babycentre (2011)
Gevonden op het internet op 10 maart 2015 via http://www.babycentre.co.uk/a546717/natural-pain-relief-in-labour

Hypnobirthing (s.a.)
Gevonden op het internet op 10 maart 2015 via www.HypnoBirthing.nl

Mama en zo (s.a.)
Gevonden op het internet op 10 maart 2015 via http://www.mamaenzo.nl/zwanger/bevallen/tips-voor-een-relaxte-bevalling

KNOV (2014) Jouw bevalling: Hoe ga je om met pijn? http://deverloskundige.nl/uploads/deverloskundige.nl/knov_client_downloads/42/file/Volledige_folder_pijn_herziening_okt_2014.pdf

Korteweg, A.M. (2011) Vrije geboorte. Utrecht: Ten have.

’t Geboortehuys (s.a.)
Gevonden op het internet op 10 maart 2015 via http://www.geboortehuys.nl/bevalling/houdingen.html

Winder, K. (2007) Natural Pain Relief Options For Labour – 13 Effective Options. Gevonden op het internet op 10 maart 2015 via https://www.bellybelly.com.au/birth/natural-pain-relief-for-labour/

Advertenties

2 gedachtes over “Natuurlijke pijnbestrijding

  1. Mooi en duidelijk artikel!
    Graag zou ik nog willen aanvullen dat we bij haptonomische zwangerschapsbegeleiding extra aandacht besteden aan het omgaan met pijn. Met behulp van bepaalde oefeningen leer je dat de pijn minder of draaglijker wordt wanneer je je ermee verbindt. We nemen daar tijdens de sessie ruim aandacht voor zodat je tijdens de bevalling de weg weet en dat niet pas op dat moment hoeft ‘uit te vinden’.

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s